Uniwersytet im. Ilia Czawczawadze w Tbilisi oraz Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny w Gori - zajęcia dla studentów w ramach lektoratów j. polskiego
- Czy wystarczy znać język polski, aby mówić po polsku?
Celem zajęć jest przedstawienie składników kompetencji komunikacyjnej, na którą składają się oprócz kompetencji językowej także kompetencje socjolingwistyczne, socjokulturowe, pragmatyczne i społeczne. Zagadnienie zostanie przedstawione na przykładzie języka polskiego ze szczególnym uwzględnieniem polskich norm językowych uwarunkowanych społecznie i kulturowo (głównie norm grzecznościowych).
- Polska frazeologia - świadectwo kultury narodowej
Celem zajęć jest przedstawienie uwarunkowań powstawania i utrwalania polskich związków frazeologicznych, których źródła (mitologiczne, biblijne, literackie i związane ze stylem życia) odzwierciedlają tendencje rozwojowe kultury polskiej - wskazują zarówno na jej związki z kulturą śródziemnomorską, jak i na elementy typowo rodzime. Zajęcia będą okazją do ćwiczeń językowych służących poznawaniu i utrwalaniu polskiej frazeologii.
- Błyskawiczne dzieje polszczyzny
Celem zajęć jest przedstawienie miejsca języka polskiego w rodzinie języków indoeuropejskich oraz ukazanie najważniejszych procesów rozwojowych polszczyzny, głównie w jej warstwie leksykalnej. Zaprezentowane zostaną kolejne fazy zapożyczeń oraz ich źródła, a także podstawowe zagadnienia onomastyczne (imiona i nazwy miast). Problematyka ta stanowi punkt wyjścia do ćwiczeń słownikowych i bogacenia leksyki polskiej.
- Językowo-kulturowy obraz Bydgoszczy
Celem zajęć jest ukazanie historii Bydgoszczy nie tylko przez pryzmat faktów historycznych, ale również szczególnych cech miasta, które zostały utrwalone w zapisanych świadectwach jego mieszkańców, a przede wszystkim w codziennej gazecie miasta Dzienniku Bydgoskim, który pełnił szczególną rolę kulturotwórczą, a jego znaczenia w utrzymaniu polskości Bydgoszczy nie sposób wręcz przecenić. Dzięki gazecie poznać można styl życia i świat wartości dawnych mieszkańców miasta.